Het wordt ’s nachts weer kouder. Heb je de pech dat de auto buiten staat, dan is de kans groot dat je al een keer de voorruit ijsvrij moest maken.
Voorkomen:
Span bij vorst een zogenaamde ijsdeken of doek over de voorruit. Dan kun je de volgende dag snel op weg. Een stuk karton werkt natuurlijk ook.
Zorg ervoor dat er geen water tussen de deuren zit, of bij je tankdop. Zorg ervoor dat je de deurrubbers hebt ingesmeerd met een speciale stick, zodat ze niet zo snel vastvriezen. Bijvoorbeeld deze van de ANWB
Zorg dat de juiste ruitensproeiervloestof in het reservoir zit. De wintervariant is blauw.
zorg dat de binnenkant van je voorruit goed schoon is, dan heb je minder last van condens op de voorruit.
De schade oplossen
- Spuitbus met ontdooier gebruiken om de voorruit schoon te krijgen. Eerst even krabben werkt vaak het snelst. Zelf een mengel maken met 2 delen alcohol en 1 deel water kan ook.
- De ruit alleen met een vertrouwde krabber schoon krabben.
Vooral niet doen:
- Warm water op de voorruit gooien. Hierdoor kan je ruit barsten.
- Met de ruitenwisser de voorruit schoon proberen te krijgen. Als de wissers nog vastzitten kan het motortje van de ruitenwisser kapot gaan. Ook het is slecht voor de wisserbladen.
Winterbanden
- Neem altijd winterbanden, dit verkort je remweg. In Nederland niet verplicht, maar wel een aanrader. Je bent eigenlijk alleen de extra omstelkosten kwijt van de banden. De banden slijten minder snel, omdat je ze steeds omwisselt.
- In Duitsland zijn winterbanden verplicht. Er moet een sneeuwvlokje op de banden staan. Afhankelijk van de productiedatum van je band mag je nog met een M+S symbool rondrijden. De productie datum staat op de zijkant van de band. De laatste vier cijfers geven het weeknummer en jaartal weer wanneer de band is geproduceerd. (meer info op de website van de ANWB)